Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Synes du nakketagning er forkert på din ilder?

Startet af Ida, 28. Oktober 2011, kl. 17:21

Anne

Jeg bruger det til ørerens og rensning af tænder, simpelthen for at have styr på deres hoved.

Jeg har selv brugt det i starten som opdragelse, men har lært meget med tiden og dermed også ander måder at opdrage. jeg synes nakketag til opdragelse i mange tilfælde skaber unødvendige konflikter, men som Mette også skriver så er der STOR forskel på hvordan det gøres og hvordan ilderen reagerer på det.

Eliza

JA nakketag er forkert på alle måder. Jeg kan ikke se nødvendigheden af at bruge det, da der findes en masse andre måder det kan lade sig gøre at opdrage en ilder på. Jeg startede også selv med at bruge nakketag, da det var det jeg fik at vide man gjorde. Da det ikke virkede og min dreng bare bed mere fik jeg at vide det eneste jeg kunne gøre var at trække ham i nakken over gulvet (eller slå ham over snuden). Han stoppede da tilsidst med at bide, men tilgengæld fik jeg en dreng der var underkuet og som ikke kunne tåle den mindste skæld ud for han blev helt panisk. Hvis jeg havde vidst bedre og fået nogle andre råd er jeg sikker på min dreng havde været langt mere harmonisk og glad og stadig ikke bidt mig, ligesom de ildere jeg har i dag er og som jeg ikke bruger nakketag til.

Nakketag ER dominans og nogle ildere tager det bare bedre end andre. Hybrider tager slet ikke nakketag på en god måde, og det er da ellers dem der burde vide bedst hvor naturligt det er at mor bærer dem i nakken-eller..
ildere dominerer jo også hinanden ved at bide og holde fast i nakken, så jo det er dominans.

men igen kan jeg kun komme frem til, hvorfor bruge en så dominerende metode når den ikke er nødvendig?? Vi vil vel alle bare have et godt og harmonisk forhold til vores dyr, ikke nødvendigvis en rangorden.

Mange ildere kan psykisk heller ikke tåle et nakketag og går direkte i panik og det viser mig at andre ildere nok bare finder sig i det, selvom det ikke er særlig rart..

Noget helt andet, hvorfor læser folk så ikke det indlæg Starshine Ferret skrev i den anden tråd, der er det tydeligt beskrevet hvorfor man IKKE skal opdrage på den måde
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Citat fra: Eliza Dato 29. Oktober 2011, kl. 15:51
JA nakketag er forkert på alle måder. Jeg kan ikke se nødvendigheden af at bruge det, da der findes en masse andre måder det kan lade sig gøre at opdrage en ilder på. Jeg startede også selv med at bruge nakketag, da det var det jeg fik at vide man gjorde. Da det ikke virkede og min dreng bare bed mere fik jeg at vide det eneste jeg kunne gøre var at trække ham i nakken over gulvet (eller slå ham over snuden). Han stoppede da tilsidst med at bide, men tilgengæld fik jeg en dreng der var underkuet og som ikke kunne tåle den mindste skæld ud for han blev helt panisk. Hvis jeg havde vidst bedre og fået nogle andre råd er jeg sikker på min dreng havde været langt mere harmonisk og glad og stadig ikke bidt mig, ligesom de ildere jeg har i dag er og som jeg ikke bruger nakketag til.

Nakketag ER dominans og nogle ildere tager det bare bedre end andre. Hybrider tager slet ikke nakketag på en god måde, og det er da ellers dem der burde vide bedst hvor naturligt det er at mor bærer dem i nakken-eller..
ildere dominerer jo også hinanden ved at bide og holde fast i nakken, så jo det er dominans.

men igen kan jeg kun komme frem til, hvorfor bruge en så dominerende metode når den ikke er nødvendig?? Vi vil vel alle bare have et godt og harmonisk forhold til vores dyr, ikke nødvendigvis en rangorden.

Mange ildere kan psykisk heller ikke tåle et nakketag og går direkte i panik og det viser mig at andre ildere nok bare finder sig i det, selvom det ikke er særlig rart..

Noget helt andet, hvorfor læser folk så ikke det indlæg Starshine Ferret skrev i den anden tråd, der er det tydeligt beskrevet hvorfor man IKKE skal opdrage på den måde

Eliza: Den tråd tror jeg ikke jeg har set

Anne

Nu synes jeg altså heller ikke man kan sige at folk skal læse saras indlæg og så er det bare det. Man har jo ret til en anden holdning.

Jeg er ikke enig i at al nakketag er ondt, jeg finder det bare selv unødvendigt at bruge det i opdragelsessammenhæng, da der er andre ting der fungerer langt bedre efter min erfaring og som skaber meget færre konflikter dyr og ejer imellem.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 29. Oktober 2011, kl. 15:51

Jeg ville egentlig slet ikke kommentere denne tråd da jeg ved den kan udvikle sig til mudderkast. Men jeg føler mig lidt provokeret af at Eliza mener man ikke kan have et godt og harmonisk forhold til sine dyr hvis man bruger nakketag  :S :S
Jeg indrømmer blankt at jeg bruger nakketag når jeg føler det er nødvendigt, men jeg bruger også nej metoden, hvilket ikke altid virker på mine :fnis: Mine dyr er hverken bange, uharmoniske eller paniske overfor mig. Og jeg føler bestemt heller ikke jeg dominere dem ved at bruge nakketag

PiaLyng

Nakketag er som man tager det.

Hvis du spurgte ilderfolk for 3 år siden, var det metoden at gøre det på - jeg brugte det selv, da man jo ofte følger de instrukser man får fra dem der har haft ildere længere end en selv.

Og især midt 2010 og 2011 - er det blevet meget surt at tage ildere i nakken, og nærmest bare ved at nævne "nakke" på en ilder, så får man alles holdninger :)

Men Felix, Hexia og Freja var ikke mindre harmoniske på vi brugte nakketag.

lussingen

Da vi fik Speedy for 4½ år siden, blev vi også opfordret til at bruge nakketag som opdragelsesmetode. Dette forsøgte jeg i 3 dage, men med et meget dårligt resultat. Speedy bed, og han bed hårdt :S han virkede lettere panisk og angst over at blive holdt fast, og vi besluttede derfor at stoppe. I stedet brugte vi positiv forstærkning og han blev langsomt en god dreng.
Når jeg renser ører på ham, så ligger han på mit skød, og jeg holder i hans nakke. Dette har han det fint ved. De gange jeg har prøvet at holde ham rundt om hovedet i stedet, er han blevet meget usikker på hvad jeg vil, da han ikke er vant til at få renset ører på den måde. Jeg er sikker på, at jeg godt kan tage Speedy i nakken uden det får fatale konsekvenser for hverken ham eller jeg, men jeg ved at hvis en anden tager ham i nakken, så vil det ende galt :(
Vores 4 hvalpe er opdraget med stemmen. De har fået et "nej" eller "ah ah" ved uønsket adfærd. Dette har virket rigtig godt. Vi har dog en enkelt lille pige, der har en vilje af stål, og hun har til tider selektiv hørelse. Her har vi så valgt at ignorere hendes dårlige adfærd.
Jeg tager ikke mine dyr i nakken, da jeg ikke finder det nødvendigt for at opdrage dem til at blive søde og glade.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Lena og Peter

Eliza: Nu er det jo ikke alle der er enig i hvad Sara siger.... Så at sige læse hendes indlæg og I vil alle lære noget, kan ikke bruges og hvis alle havde din holdning skulle Sara jo ophøjes til en gud.... :P .. Jeg mener selv at Sara ved utrolig mange ting omkring ilder og vi har tit brugt hendes hjælp og lyttet til og brugt hendes råd, så det skal ikke misforståes det jeg skriver.. ;)

Det kan godt være at vi har et lidt anderledes syn på det med opdragelse end mange andre, da vi jo har Petra og da hun kun var 6 år da vi fik hendes første ilder, skulle vi jo have en metode hvorpå hun kunne "forsvare" sig overfor en hvalpe og sige fra på... Vores erfaring er at vores ilder har taget nakketag til sig og ikke ser det som andet end en hård straf når et nej ikke har været nok... Det skal lige siges at vi ikke bruger det særligt tit men jeg mener absolut ikke at vores dyr på nogle måde er underkuet eller at vi har et dårligt forhold til vores dyr.

Tilgengæld bruger vi aldrig nakketag til noget andet... Det vil sige ikke bruger det til at rense øre eller andre ting, da vi jo bruger det som en starf, og det skulle jo ikke gerne opfattes som en sådan at få renset øre.. ;)

Jeg synes ikke det ene er mere rigtigt end andet, da det jo komme rigtig meget an på det enkelte dyr og også personerne der har dyret... Så jeg synes folk skal gøre det de har det bedst med og det der har den bedste effekt på ilderne.. ;)

KittAnderson

Jeg tror altså det kommer an på den enkelte ilder.
Jeg har opdraget venustrus uden nakketag. Han var super nem dengang, men jeg er altså ret sikker på det er skyld i han ikke har den samme respekt overfor mig, som da andre totter har. Så nu bliver han taget i nakken, hvis han bider mig hårdt (hvilket stort set aldrig sker længere). Jeg tror at hvis jeg havde opdraget ham med nakketag fra lille ville han have haft samme respekt overfor mig.

Jeg lærte af det, og har opdraget Hanne med nakketag. Hun var virkelig strid i starten. Ingen af mine ildere har været så stride. Hun er den mest kontakt søgende og venlige ilder jeg har idag. Så det har været effektivt.

Det skal lige siges at jeg altså kun straffer dem når de bider. Hvis de laver på gulvet eller kravler op ad buret eller lign. får de bare et bestemt nej, og bliver sat væk.

Ved nogle af dem bruger jeg det til øre, negl og tænder. Det gør jeg ved drengene, men det er ganske enkelt kun fordi jeg ikke stoler på dem, og jo helst ikke vil have et hak :)
Desuden er der forskel på nakke tag. For mit vedkommende hvor hårde du bider, og når de får renet ører mm. er der olie på maven, så de har travlt med at slikke.
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Eliza

Kitt: respekt eller underkuet, det kommer lidt ud på det samme for mig når det er dominans der skal til for at vinde den. Man kan sagtens vinde en ilders respekt uden nakketag/dominans.
At sige han ikke er lige så opdragen fordi du ikke har brugt nakketag siger måske mere om hvor konsekvent eller mangel på samme du er, når du har brugt andre metoder. For selvom man ikke bruger nakketag, så kræver det jo stadig opdragelse og at man gør det på den rigtige måde.
Min pige fra i år er heller ikke så godt opdraget som jeg kunne ønske, men jeg ved da også at det udelukkende er min egen skyld fordi jeg ikke har haft tiden til det. Det er ikke fordi jeg ikke har brugt nakketag.

Jeg synes heller ikke det burde være nødvendigt at bruge nakketag bare fordi man har et barn. Mine børn skal da bestemt ikke lære at det er sådan man skal gøre. Nu har i (ilderbanden) nok så også været heldige ikke at have dyr der går i panik ved nakketag, men dem findes der efterhånden en del af og så går det altså bare ikke uden at blive bidt og ødelægge dyret.

Jeg synes det er helt fair at andre bruger andre metoder fordi de ikke er enige, det er nu mere dyrene jeg synes det er synd for skal igennem det fordi det er sådan man ALTID har gjort. Men man giver jo heller ikke sine ildere frugt og chokolade mere fordi vi jo heldigvis hele tiden bliver klogere og ved det ikke er godt for dem og har skadelige konsekvenser.

Ja jeg er enig med Sara langt det meste af vejen, meeen Gud ligefrem  :lol: jeg har nok bare aldrig mødt en dansker der ved så mange fakta om ildere og ting om medicin og sygdomme/genitik. Det er jo nok også grunden til at så mange avlere faktisk bruger hendes hjælp. Jeg er så også bare enig i opdragelses delen og kunne ikke sige det bedre selv. Nå ja genitik er der vist ikke så mange af jer der hører efter ;) muhahahaha...

Anne

Nej der er ikke mange der tænker genetikdelen med, så jeg synes du skal lave et indlæg med en oversigt og konsekvenser af ildergener, når nu du har styr på det. Selv har jeg kun kendskab til en begrænset genetisk viden, og når du bare har styr på det hele synes jeg da du skal formidle den på en forståelig måde i stedet for at håne folk der måske ikke kan læse og forstå en videnskabelig artikel på engelsk.

Shamua

Nogle gange tror jeg virkelig at du lever med lukkede øjne  :nej: ... Og det er virkelig ikke første gang.. jeg føler lidt, at du kun ser hvad du vil se........ Men ja ja, det bestemmer du jo helt selv... >:|

Jeg er enig med dig langt hen af vejen, men det sidste kan du godt pakke langt væk! .... Muha ha ( som man siger på dit sprog  :S )

Vh. Marianne

Eliza

Anne: min viden er skam også meget begrænset med genetik, men et emne som krypto har været penslet ud SÅ mange gange og alligevel bruger folk dyr med krypto i linjerne i et væk..

Shamua: ja jeg taler vist ikke samme sprog som flere herinde, der ynder at gå efter personen og/eller ofte sviner dem de ikke kan lide til på fb

Minority ferrets

Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Shamua

Okay, så pga. det, så er der ingen i Danmark der ved noget om medicin, ildere og genitik? Fordi der er en enkelt eller to, der til tider syntes at du kan være en komplet idiot at høre på? .... Så er der virkelig ikke èn eneste person i Danmark, som kan besvare dine spørgsmål, så godt som hun kan?

Vh. Marianne