Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Sascha <3

Startet af Minni, 13. April 2012, kl. 20:38

Minni

Så fik jeg endelig en Ilder<3
Hun var egentlig ikke planlagt, først længere ude i fremtiden.. men det blev nu.. <3
I Onsdags, blev jeg spurgt om jeg ville ha en ilder, af læren på den produktions højskole, jeg gik på, da han hørte jeg gerne ville ha en Ilder, og han havde fået tilbudt denne her, (som han ikke helt vidste hvor han ville gøre af, enten skulle den bo hos ham(men han havde ikke rigtig tiden) ellers skulle den bo på skolen og blive håndteret af mange og ikke kunne komme så meget ud... )jeg sagde at det ville jeg meget gerne, men at jeg lige måtte snakke med Martin(min kæreste) først, Martin sagde heldigvis ja.. <3 <3
Hun kommer fra en i Svendborg, ham vi hentede ham fra, havde kun haft hende i 10dage, og sagde hun skal bidetrænes lidt..
Jeg vidste på forhånd det med bidetræningen, som faktisk det eneste udover at hun var et hunkøn.. Jeg havde dog regnet med hun var lidt mere "bidsk", men jeg syntes ikke hun er så slem.. jeg syntes hun er super dejlig og jeg er faldet fuldstændig pladask for hende..
jeg glæder mig rigtig meget til at lære hende at kende og se hende spurte rundt og være totalt hyper over hele gulvet.. <3 men hun får lige ro et par dage i sit bur, så hun lære at være tryg et sted ad gangen..
hun er heldigvis vandt til kat, så dem er hun ikke bange for.. Silja har også været henne og snuse til hende, og det havde ingen af dyrene noget imod.. Silja var lidt bange for det nye dyr, men Sascha tog det i stiv pote og syntes det var rigtig spændene.. :)

hendes rigtige navn er Petra og er omkring 1år, og selvom jeg normalt ikke går ind for at ændre dyrs navne, men jeg kan simpelthent ikke kalde hende Petra, for det er hun bare ikke i mit hovede..  :oops:  :oops:

Her er lige et par hurtige billeder af hende i buret(iiih jeg syntes hun er for smuk <3 <3) :






FerretParadise

Stort tillykke med hende, hun ser skide sød ud, og godt du måtte får hende for kæresten.
Det ville ha været skide synd for hende, hvis hun skulle ha boet på skolen.

Jeg synes dog ikke, at du skal lade hende være i buret i et par dage, før du lukker hende ud. Lad hende komme ud og snuse rundt, og sæt dig ned på gulvet, og lad hende komme til dig. Du kan evt have nogle godbider til hende, lidt olie, eller bare venlige ord.
Ann Hillerslev.

Tanja11

hun ser virkelig dejlig ud, er helt vild med farven ;)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Minni

ja, syntes også det ville være synd hvis hun skulle bo der, syntes ikke det er særlig "ilder venligt" :)

Okay, så jeg kan godt begyndte at tage hende ud sådan imorgen? og så bare lade hende rende?
Hun var dog  lige hurtigt ude, da Martin kom hjem fra arbejde, så han lige kunne røre hende og det var det, det tog hun ganske pænt, men er bange for at stresse hende, hvilket jeg jo bestemt ikke vil.. :)
jeg har købt lidt rå okse hjerte til de andre dyr, må hun få det?
og jeg tænker må hun få natal mus at spise? :)

mette11

Tillykke med hende.
Jeg synes også at hun skal ud og rende. Ildere har ikke godt af at sidde i bur for længe ad gange - de skal have afløb for al deres energi. ;)

Malene

Tillykke med hende. Hun ser sød ud :D

Hun ser rigtig nysgerrig og ikke spor skræmt ud på billederne, så jeg synes du skal lukke hende ud i dag.
Hun må gerne få rå oksehjerte. Ildere har brug for taurin ligesom katte, så hjerte er rigtig sundt for dem. Og hun må også godt få natalmus. Hele foderdyr er nok det bedste man kan give en ilder! :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Minni

Okay, tak for jeres svar, jeg vil give hende lidt hjerte.. og så vil hun få skaffet en mus eller to til hende :)
Hvor mange gange om ugen må hun få mus/ ville det mest optimale være? :D

Hun vil komme ud på løbetur lidt senere så, iiihj nu bliver jeg jo helt glad, jo hurtigere jeg kan komme igang med at lære hende at kende, jo bedre.. :D

Anne

Meget smuk pastel pige :)

Jeg er helt enig med de andre, buret er ikke noget der er til for ilderens skyld, det er til for ejerens, og hun vil helt sikkert blive rigtigt glad for noget frihed. Det er kun hvis man får en ind der er direkte bange og farer sammen ved den mindste lyd at man kan anbefale at lige lade den falde til i sit bur. En helt normal ilder har ikke nogen som helst glæde ud af at sidde i bur i så lang tid.

Minni

Citat fra: Anne Dato 13. April 2012, kl. 21:26
Meget smuk pastel pige :)

Jeg er helt enig med de andre, buret er ikke noget der er til for ilderens skyld, det er til for ejerens, og hun vil helt sikkert blive rigtigt glad for noget frihed. Det er kun hvis man får en ind der er direkte bange og farer sammen ved den mindste lyd at man kan anbefale at lige lade den falde til i sit bur. En helt normal ilder har ikke nogen som helst glæde ud af at sidde i bur i så lang tid.

Nej, ved godt buret er til for min skyld , det var egentlig mere for at tidligere ejer sagde at hun var sky.osv. Hun har også kun.været ude 6gange i løbet af de 10 dage, fordi hun.skulle.være sky og bide.
Det vil jeg selvfølgelig lave om på, hun.skal være fri herhjemme, når vi er hjemme.. :)
Så imorgen feks. Hvor jeg er hjemme.næsten hele dagen (skal kun lige i.maxi zoo efter tørret kød til hende), skal jeg så.bare lade hende rende frit hele dagen, som hun ville skulle.fremover? :)

CMS

Tillykke med din smukke pige :-)
Mange hilsner Christina

NemoToft

Tillykke. Hun ser godt nok sød ud.  :)

Lena og Peter

Tillykke med hende...  :)

Anne

Generelt er der ingen grund til at lade en ilder sidde i bur når man lige får den hjem, man kan sagtens lade den snuse rundt og rende frit når bare der er ildersikret. Man kan godt give den ro ved bare at sørge for at omgivelserne er rolige. Så luk hende endlig ud så snart du har mulighed, og så lad hende gå rundt og finde ud af det hele. Sæt dig evt på gulvet med nogle godbidder og vær der når hun opsøger sig. man behøver normalt ikke tage de vilde hensyn, da ildere er nysgerrige af natur og gerne vil ud og kigge nye steder og ikke nemt stresser.

Minni

Tak alle sammen..
Hun var hurtigt ude imorges, men da hun bed Martin i hælen, blev hun sat ind igen, (jeg tror dog hun ville ha fat i hælen på hans klipklap, men jeg er ikke sikker, jeg tror også hun vidste hun havde gjort noget forkert, for da jeg skulle fange hende bed hun meget ud efter min hanske og bed sig fast, som om hun var bange).
Vi tog derefter i maxi zoo efter noget tørret kød til hende..
Da vi kom hjem (ca kl 2) lukkede jeg hende ud igen og satte mig på gulvet og gav hende nogle små stykker tørret kanin.. Jeg gav hende nogle gange uden hanske og der syntes jeg hun.var meget forsigtig til at tage det, selvom hun var ret ivrig efter at få det.. Når jeg gav med hanske, var hun noget voldsommere, og tog også fejl af hanske og godbid.. :)
Sad lidt og beundrede hendes vilde leg.. Og gik derefter ind og tog en middagslur, hun fik imens lov til at rende på altanen, for der er intet at komme tilskade på herude..
Da jeg kom tilbage fra søvnen, var hun selv gået i seng, og var meget træt..
Så jeg greb chancen og fik klippet hendes kløer(som var ca 5-7mm for lange :( ), hun tog det meget pænt, bed kun lidt ved den ene forpote og var ellers meget rolig.. :)
Indtil videre er det gået bedre end forvntet, syntes jeg.. Hun har ikke mødt nogle af de andre dyr endnu, uden hun har været i sit bur :)
Dog tror jeg hun er blevet lidt forkølet, er der noget jeg kan give hende, som måske kan afhjælpe det lidt? :)

Minni

#14
Og så glemte jeg lige at.nævne at hun er noget af en vandpjasker, hun graver i kattenes vandskål, så der bliver en mindre strand omkring skålen.. (godt det er på altanen, som kan tåle alt det) :p
Og så vil jeg lige spørge om det overgangs foder hun fik med egentlig er okay?, for hun vil.meget hellere spise det, end de killinge piller hun får det blandet op i.. :)

Det er dette foder hun fik med: