Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

tænker på at anskaffe en ilder. kunne godt bruge nogle gode råd.!

Startet af nullemus, 26. April 2009, kl. 19:11

Namilla

Der findes jo søde hvalpe, og avlere som gør et stort arbejde med at opdrage hvalpene, inden de kommer i nye hjem... men der findes også mange "djævle-hvalpe"... som med tiden bliver til dejlige ildere, men som trækker blod og tårer flere gange om dagen den første tid...
Jeg var også relativt heldig med min første hvalp...han var sød og dejlig, og det tog ikke ret lang tid at bide- og bakketræne ham... året efter købte jeg nummer 2...også en hvalp...og der var jeg godt nok glad for, at jeg havde erfaring fra nummer 1...for havde jeg ikke haft ilder før jeg købte ham...så var det nok endt med at jeg måtte opgive... i mellemtiden (mellem nummer 1 og nummer 2) prøvede jeg kræfter med en tævehvalp, som jeg måtte opgive, fordi hun skambed...jeg havde hende i 3 mdr ca. og jeg så ingen fremgang med hende... hun kom til en erfaren avler, som til sidst fik en god ilder ud af hende...
Så altså...det kan selvfølgelig lade sig gøre at starte med en hvalp...desværre er der bare mange begyndere der bliver trætte af ilderen, fordi der er så meget arbejde i det...og derfor ender med at måtte sælge den første hvalp igen...
I kan jo starte med en voksen, og når I synes I har godt styr på den, og ved hvordan man opdrager...så kan I jo overveje at udvide bestanden med en hvalp...der er ingen tvivl om, at ildere har det bedst, når de er flere...

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato 28. April 2009, kl. 08:28
Jeg startede med hvalp og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Var Chucky ikke en nem hvalp? Eller husker jeg helt forkert :fnis:

Anne

Jeg startede med en hvalp. Der var aldrig nogen der rådede mig til andet og selv om jeg havde læst en masse så må jeg indrømme jeg fik et KÆMPE chok! HUn bed og bed og bed og bed og... ja det var overhovedte ikke sjovt! Hun angreb mig og var virkelig på ingen måde dte søde dyr jeg troede jeg skulle have. den eneste grund til jeg beholdte hende var forid jeg VILLE have en ilder og så troede jeg at alle nok var som hende. Det tog meget lang tid, men i dag er hun en dejlig tøs på snart 4 år som aldrig bider (kun i våde fødder) og som jeg er utroligt glad for.

Jeg råder altid folk til at købe en voksen første gang og HVIS man vil have en hvalp uanset hvad så køb hos en avler som bruger meget tid på prægning af hvalpene og sørg for at besøge hvalpen og opdrætteren nogle gange før i får den hjem.

Men der findes også voksne som ikke egner sig til begyndere så derfor skla man uanset hvad altid møde ildere og vurdere om det er noget for en selv. De kan også sagtens findepå at testbide i starten når man får dem hjem, selv om de virkede søde hos tidligere ejer.

Emmadyhr

Ja, det er vigtigt at man ,også selvom man køber en vokesn også ,når man er ny, er sikker på at det er et dyr er ikke er en "problem" ilder. Jeg gjorde det for et år siden at jeg valgte at købe en problem ilder, fordi jeg fik ondt af ham. Jeg vil aldrig fortryde at jeg fik ham.Men han ændrede hele mit liv på den måde at han jeg ikke kunne havde gæster og heller ikke mine børn på besøg ,uden han gik totalt i flint og git til angreb på dem.HAn gik efter halsen og hovdet på dem.Over for mig var han blid og sød.Men alle andre var han seriøst ond ved.Han var en problem ilder! Sådan en ilder skal man være sikker på man kan klare før man indlader sig på det.
Hvis i skal havde en god voksen ilder ville jeg, som anne siger ,også prøve at finde en fra en opdrætter.Det gør meget at ilderen har fået den rigtige opvækst i de tidlige år i barndommen. Det har butiks ilder sjældent.

nullemus

Det er dejligt at læse alle jeres svar og jeg er blevet meget kloger inde for det hele..

Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre om der er nogle af jer som der bor i stor KBH som der kunne være frisk på at min kæreste og jeg kunne mødes et sted eller komme på besøg og måde jer og jeres ilder..
Da vi tit høre at de har en helt spicel lugt og at der er forskæld på hunner og hanner så kunne være fedt at møde/se en af vær, så vi kan finde en der passer til os..

knus

lille_jill

Citat fra: Amazing Ferret Dato 28. April 2009, kl. 12:39

Haha jo.. Det skyldes nok dengang jeg tabte ham, hvis du husker?  :-$

Nullemus: Jeg bor i Hvidovre, hvis det kan gøre det.

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato 29. April 2009, kl. 08:02

Jo jeg husker skam godt da du tabte ham på gulvet  :fnis:

nullemus

Citat fra: lille_jill Dato 29. April 2009, kl. 08:02

Nullemus: Jeg bor i Hvidovre, hvis det kan gøre det.

vi ville meget gerne kikke forbi og se din iller... kunne du ikke sende os en sms det ville være lidt nemmer at aftale noget over sms. hvors nummer er xxxxxxxx ( redigeret af Jill)

Sanne05

nu ved jeg det længe siden den her blev skrevet :).

men det er også første gang jeg har fået mig en ilder. som jeg har haft i 2måneder nu ca.
alle sagde til mig en voksen var bedst. men jeg bestemt mig for en hvalp, fordi jeg selv ville opdrage den og det fortryder jeg aldrig. alle de problemer folk sagde til mig jeg ville få med hende, fik jeg ikke. hun var hård i en uge til 2uger og heller ikke mere overhovedet. hun kan lave en smutter på gulvet som alle andre kan, ligeså meget som voksne. men det sker ikke så tit. Hun er ikke glad for når vi får gæster, så vil hun lige nappe dem lidt, hvis hun ikke har snakket med dem før, men der virker hun også bange og løber hen til mig bagefter,  Det har nok meget at sige med da hun var helt lille. hun kom fra moren da hun var 2uger og sendt i en dyrhandel hvor de slet ikke tog sig af hende og de andre søskende hun havde.  Men hun har aldrig rigtig ville bide mig, heller ikke første dag jeg så hende og fik hende op og snakke med. ( hun blev nærmest kastet i armene på mig, og ville slet ikke tilbage til den mand igen). men okay, nu det ikke lige alle hvalp der er sådan. men jeg var da heldig med min og puha hende fortryder jeg aldrig nogensinde at hun var min første, hun er grunden til jeg står op om morgen og ikke bare sover længe (jeg går hjemme, indtil jeg får arbejde) så en dag med hende, er alt hvad jeg ønsker mig hver morgen:D

og har allerede købt en hvalp mere. som jeg kan hente d. 15/9 :).

AlisVolatPropiis

2uger? det ville jeg godt nok finde fantastisk....en hvalp i den alder er ikke meget større end eh...ja se selv billede...-de kan ikke spise selv før 2-3 uger senere...og deres hoved er ikke meget større end en tommelfinger...
To ugers hvalp...billedet er taget af Julia Keil Beck

Den ville ikke overleve et døgn uden sin mor...

Og det er godt du har haft en god oplevelse med en hvalp :D det er bare ikke alle der har det... :)

Sanne05

Ja, men af hvad jeg har regnet ud af hvad de sagde til mig, var hun kun 2uger da hun kom væk. de gav mig en hel løgn om hende da jeg skulle købe hende, hvor efter jeg gik til en som havde en del forstand på ilder og hun fortalt mig også at hun ikke var særlig gammel og hun var alt alt for tynd. så hun har været en del ved dyrlægen og det faktisk først nu hun begynder komme ovenpå med at være rask helt. på under 2måneder har jeg brugt næsten 4000kr på dyrlægeregninger, fordi hun har været så syg i det. men jeg ville have hun skulle have en chance til at leve livet ordenligt og jeg ville give alverden for den pige skulle klare det, hvilket hun gjorde. ved dyrlægen er hun næsten så populær at når de ser mig, siger de '' det er jo freja vi har der '' og hun har kun fået ros af dem der, fordi hun er så stille og rolig, i forhold til hendes alder. hvilket de synes der er utroligt når hun har været så meget igennem før jeg fik hende.

jeg fandt ud af hendes dato hvor hun blev født, da jeg fik en veninde til at ringe derover og hører hvornår de var født og sådan nogle ting. somom hun var en som ville købe en hvalp. Jeg har været oppe og skændes med dem nogengange, så jeg fik bare afvide jeg kunne regne 14uger tilbage. så havde jeg datoen. ikke rare folk. 
men da hun var så lille, mente ingen at det kunne passe hun var 14uger.

de hvalpe der nu var derover, de lå bare helt over i hjørnet og var så bange når manden gik forbi. han tog hende med hansker og hun rystede og prøvede bide ham. der tænkte jeg også '' det skal jeg ikke det her '' men jeg fik hende bare smidt over i mine arme, uden at være klar.
de andre hvalpe prøvede få Freja tilbage og bed i ham for han skulle slippe hende, ville jeg tro. og de fik altså bare et slag med hånden, over i den anden ende. hvor efter jeg skyndt mig til dyrlæge med hende da jeg kom hjem og fortalt dem det hele. de tog derover og ville tjekke de hvalpe, men desværre havde de fået moren frem, gjort rent i buret. det var lidt synd de fik gjort det. nok fordi min mor brokkede sig over det de gik i, foran alle folk.

- nej det er desværre synd det ikke er alle der får en god oplevelse med en hvalp. men at min allerede er stoppet med det meste efter kort tid, er jeg glad for. ønsker kun folk de får det bedste ud af det :).

er der nogen hjemmesider hvor der står noget om når man skal sætte 2 sammen?
udover det jeg har set herinde. og da jeg gerne vil være mere inde i tingene med at sætte dem sammen, inden jeg skal hente den nye :D

EANCAI

Syndes du skal gå efter et godt temprament frem for udseende, og evt en voksen da de er lidt nemmere. Men man kan også være heldig og få en super nem og sød valp, vores første var også en valp og han har aldrig bidt men en voksen er nok nemmest  :ja: