Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

hjælp p-sprøjte og ilder i løbetid

Startet af katja, 2. Marts 2011, kl. 19:35

katja

jeg har fået 3 ilder piger, som alle er kommet i løb, har en tid hos dyrelægen til fredag, til p-sprøjte, men kan de få dem når de allerede er kommet i løb

jeg  har jo altid med mine egne givet den p-sprøjten inden de er gået i løb, eller steliseret dem, så frem jeg ikke skulle have hvalpe

men jeg må ærligt indrømme jeg ikke ved hvordan det er med p.sprøjter med ilder der er i løb, håber der er nogle der kan svare mig
ejer af 7 dejlige trolde,

FerretParadise

Du kan sagtens give dem p-sprøjte selvom de er i løb.
Jeg ville dog vælge implantater i stedet for, både for at neutraliserer dem, men også for at forebygge binyrekræft.
Ann Hillerslev.

katja

super så får de p sprøjten på fredag, blev bare i tvivl, da mine altid har fået p sprøjten inden de gik i løb,eller er blevet steliseret såfrem jeg ikke syntes de er egnet til avl

de 3 piger jeg lige  har fået vil blive steliseret, jeg var bare ikke lige forberedt på jeg skulle have 3 mere, da jeg i forvejen har 5, men ok den unge fyr var kommet i en knibe og havde ingen bolig eller penge til at få ilderne steliseret eller gi den p-sprøjten, og jeg har jo tiden til dem, og mener bestemt også jeg har råd til dem, bare ikke lige 3 der skal steliseres på 1 gang, derfor er p sprøjten lige aktuel i øjeblikker, regner med de er steliseret inden for de næste 3 mdr

kæmper dog lidt med den ene, da hun bider en del, men det skal jeg nok få styr på

og mange mange tak for hjælpen, var som sagt bare i tvivl om jeg kunne give dem en p-sprøjte nu da de 2 nye damer allerede er i løb

for mener ikke lige jeg kan overkomme 3 kuld hvalpe  mere i år efter som jeg har en pige  i forvejen af mine egne der er planlagt hvalpe på

Anne

Jeg mener at chorulon er den bedste (hvis man skal udsætte en løbetid eller springe en enkelt sæson over, ellers er implantatet jo oplagt), og den skal de have tidligst 10 dage efter de er gået i løb.

MulleMille

Så lister jeg lige et spørgsmål ind, et implantat, hvor længe holder det?

FerretParadise

Citat fra: MulleMille Dato  2. Marts 2011, kl. 20:19

Så lister jeg lige et spørgsmål ind, et implantat, hvor længe holder det?
Mine piger fik deres i januar sidste år, og det virker stadig.
Det er lidt forskelligt fra ilder til ilder, hvor lang tid det virker, men imellem 1-3 år.
Ann Hillerslev.

Cille

tilføjer lige at det kan være kortere tid de virker...ved at en af tæverne hos anden opdrætter, der virkede den jo kun ca 6mdr

Charlotte

Hvorfor har du givet en p-sprøjte til en hun når hun ikke har været i løb?   :S

Og når de er gået i løb og får sprøjten, så skal de snittes såsnart de er gået ud af løb. Ellers vil de jo måske gå i løb 1 måneds tid senere (evt nogle måneder senere) De kan også lade være men vi er kun i marts så jeg vil tro at de nok gør det igen. Så du kan ikke bare give dem det og vente med at sterilisere dem i 3 måneder.

Husk ang implantater at om det er din lille ilder eller en kæmpe sankt Bernhards hund, så er der samme dosis i implantatet. Så man skal tænke sig godt om og snakke med sin dyrlæge før man overvejer det.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

MulleMille

Jeg tænkere mest af alt fordi at jeg har fået en lille dame huset, og har erfaring med hanner, så der er en lille forskel(måske stor) Men har svært ved at finde ud af det med løb, hun er ca. 5-6 mdr gammel nu. Og virker ikke til at være i løb, men kommer hun så det nu her eller hvordan? Jeg vil helst have hende "snittet" men synes det er meget blandet hvad folk skriver er bedst for dem. Og ville gerne have hende nogle uger før hun skal bedøves og have fortaget et indgreb. Men er det for hendes bedste at det er nu her så er det jo bare det der skal gøres...

Ferretmania

En tæves kønsdele begynder at "hæve" når hun er på vej i løb og er de hævet nu er hun i løb.Fandt lige et link til en tråd med billeder så du kan se hvordan det ser ud :)

http://ferretopia.eu/index.php?topic=3042.0

katja

Citat fra: Charlotte Dato  2. Marts 2011, kl. 21:02
Hvorfor har du givet en p-sprøjte til en hun når hun ikke har været i løb?   :S

Og når de er gået i løb og får sprøjten, så skal de snittes såsnart de er gået ud af løb. Ellers vil de jo måske gå i løb 1 måneds tid senere (evt nogle måneder senere) De kan også lade være men vi er kun i marts så jeg vil tro at de nok gør det igen. Så du kan ikke bare give dem det og vente med at sterilisere dem i 3 måneder.

Husk ang implantater at om det er din lille ilder eller en kæmpe sankt Bernhards hund, så er der samme dosis i implantatet. Så man skal tænke sig godt om og snakke med sin dyrlæge før man overvejer det.

jeg har normalt givet p-sprøjten lige før mine normalt går i løb,fordi de enten har været for unge eller jeg bare gerne lige ville vente endu et år inden de evt fik hvalpe, dem jeg ikke har ønsket hvalpe på  eller ikke har været egnet til at få hvalpe på er blevet steliseret

jeg har endu ikke oplevet af en af dem er gået i løb igen samme år som som de har fået p-sprøjten, men man skal jo aldrig sige aldrig, men selvfølgelig går de i løb igen vil de blive steliseret med det samme, der er jo mange der bruger p-sprøjten for at udsætte en løbetid da tæven er for ung eller af anden grund ikke ønsker hvalpe på tæven, så de skal jo ikke steliseres så snart de er gået ud af løb,efter at have fået p-sprøjten, det må være op til ejer, evt opdrætter, det kan jo være der er en plan med de får p sprøjten i steden for en stelition, feks udsættelse af evt hvalpe til næste år

jeg er desvære ikke til implantat, så hellere stelisere eller kasterese,

Eliza

Citat fra: Charlotte Dato  2. Marts 2011, kl. 21:02

Hvad pokker er det nu for en ny fordom? Tror du ikke der ville være kommet noget frem om det hvis det var et problem? Hvad jeg ved så holder et implantat kortere på hunde det er måske fordi der bliver frigivet en anden mængde end på en ilder.

Katja: det er tit set at tæver går i løb kort tid efter de har fået en p-sprøjte og derfor så råder man jo til at sterilisere dem med det samme de er gået ud af løb for ikke at skulle give endnu en p-sprøjte som der jo har været så meget snak om kan give kræft.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Charlotte

Fordom? Det er ikke en fordom men fakta. Det er jo samme implantat der bliver brugt. Og hvordan skulle implantatet kunne mærke om det er en kæmpe hund eller en lille hund/ilder? Altså må det være samme dosis der siver ud af det. Plus det jo ikke er alle ildere det holder længere på.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

I holland har de implantater specielt til ildere. De holder enten 2 eller 4 år :)

Eliza

Det er da en fordom at det skulle være skadeligt fordi det er det samme som man giver til en stor hund. Hvad bygger du det på?

Et implantat afgiver jo ikke bare den samme mængde hele tiden, for så ville det jo holde lige lang tid i alle dyr. Stoffet eller hvad jeg skal kalde det bliver jo frigivet i forhold til hormonerne i kroppen, så hvis det ikke holder så længe på en ilder kan det jo være der evt er en overproduktion af hormoner eller måske det er sat forkert i dyret.
Jeg har stadig ikke hørt hvilken ilder det skulle være hvor det kun holdt et havlt år, det er altid en nogle har hørt om? For det kunne da være lidt spænde at høre mere om den.

Jeg synes det er lidt sjovt at folk er så bange for implantater, de er jo åbenbart så farlige. Men hvorfor mener folk det? Hvad er det der gør dem farlige? for hvad jeg ved så er der ikke set nogle bivirkninger andet end pelsskifte.

Noget andet er at man faktisk ved at når men kastrerer/steriliserer et dyr, så stopper hormonproduktionen ikke i dyret og det er netop det der kan give en overaktivitet i binyrerne, der så kan give binyrekræft. Det vil jeg da mene er langt mere alvorligt end en fordom mod noget man ikke har set nogle bivirkninger på.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.